| dc.description.abstract | Bu araştırmada, Tatvan ilçesinde okuyan ortaöğretim öğrencilerinin beslenme
alışkanlıkları ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın grubunu Tatvan ilçesinde okuyan 401 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır.
Katılımcılara Yurt (2008) tarafından geliştirilen beslenme ve egzersiz ölçeği
uygulanmıştır. Egzersiz ölçeği uygulandıktan sonra verilerin analizi için SPSS 25
paket programı kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 anlamlı kabul edilerek
analizler yapılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel
aktivite seviyeleri üzerine çeşitli değişkenlerin etkisi incelenmiştir. Çalışma,
beslenme eğitimi alan öğrencilerin sağlıklı beslenme ve düzenli öğün alışkanlıklarını
daha fazla benimsediklerini göstermektedir. Cinsiyet değişkeni açısından yapılan
analizlerde, beslenme ve egzersiz davranışları arasında anlamlı bir fark
bulunmamıştır. Bu sonuç, ergenlerde cinsiyet farklılıklarının sağlık alışkanlıkları
üzerindeki etkisini vurgulayan literatürle çelişmektedir, ancak sosyal çevre ve
çevresel faktörlerin genç bireylerin benzer sağlık davranışları geliştirmesinde etkili
olabileceği öne sürülmüştür. Fiziksel aktivite sıklığı ise, sağlıklı yaşam davranışları
üzerinde önemli bir belirleyici olarak ortaya çıkmaktadır. Haftada 3 gün ve daha
fazla egzersiz yapan öğrencilerin, sağlıklı beslenme ve düzenli öğün alışkanlıklarında
daha olumlu sonuçlar sergilediği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, çalışmamız, düzenli fiziksel aktivite ve beslenme eğitiminin, gençlerin sağlıklı yaşam alışkanlıklarını
geliştirmeleri açısından önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Sağlık programlarının
ve eğitim içeriklerinin, gençlerin bu davranışları benimsemesi için teşvik edici
şekilde tasarlanmasının toplum sağlığına katkı sağlayacağı öne sürülmektedir.
Sonuçların bu alanda gelecekte yapılacak olan çalışmalarda literatüre katkı
sağlayacağı düşünülmektedir. | tr_TR |