Öğretmen ve yöneticilerin çevre bilinci düzeylerinin tespit edilmesi (Bitlis ili örneği) / Determination of environmental awareness levels of teachers and administrators (the case of Bitlis province
Abstract
Çevre kirliliği, küresel ısınma, fosil yakıtlarının kullanımı, sanayileşme,
ormansızlaştırma ve tarımsal faaliyetler sonucu atmosferde sera gazlarının birikmesiyle
oluşan sera etkisi sonucu atmosferin katmanlarında ve yeryüzünde sıcaklık artışının
oluşmasına neden olmaktadır. Ayrıca insan faaliyetleri sonucu küresel ısınma ve iklim
değişikliğine bağlı sorunlar daha da artmaktadır.Yapılan bu çalışmada Bitlis il
merkezinde farklı resmi eğitim kademelerinde görev alan öğretmen ve yöneticilerin çevre
ile ilgili konularda farkındalık, bilinç ve duyarlılık seviyelerinin belirlenmesi ile çevre
bilinci düzeylerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu çalışma, 2021-2022 eğitim ve öğretim
yılı bahar yarıyılı döneminde Bitlis İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı farklı resmi eğitim
kurumlarında görev yapan öğretmen ve yöneticileri kapsamıştır. Bitlis il merkezinde
toplamda 1287 öğretmen ve yönetici olup araştırma kapsamında toplam 780 kişiye
ulaşılmıştır. Araştırmanın evreni Bitlis il merkezinde farklı resmi kurumlarda (Anaokul,
İlkokul, Ortaokul ve Lise) görev yapan öğretmen ve yöneticilerdir. Veri toplama aracı
olarak, Erten (2005) tarafından uyarlanan “Çevre Bilinci Ölçeği” kullanıımıştır. Ayrıca,
katılımcıların cinsiyetleri, yaş, tecrübe gibi bilgileri edinmek amacıyla “Kişisel Bilgi
Formu” kullanıımıştır. İki bölümden oluşan ölçeğin birinci bölümünde kişisel bilgilere,
ikinci bölümde ise çevre bilincine yönelik bilişse, duyuşsal ve psikomotor alt boyutlarına
ilişkin toplam 60 ifadeye yer verilmiştir. Ölçekten elde edilen veriler kodlanarak
bilgisayar ortamında SPSS paket programı yardımıyla çözümlenmiştir.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..