dc.contributor.author | DEVECİ, Erkan | |
dc.contributor.author | ERGEN, Burhan | |
dc.date.accessioned | 2024-04-02T08:09:42Z | |
dc.date.available | 2024-04-02T08:09:42Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 2147-3129 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.beu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/14702 | |
dc.description.abstract | Kentleşmenin şehirlerin hızlı gelişmesine neden olması gelişen şehirlerin alt yapılarının takibi ve güncellenme gerekliliğinin analizini zorunlu kılmıştır. Özellikle ulaşım karmaşasının önüne geçmek için çeşitli trafik planlamaları yapmanın yanı sıra ulaşımın sağlandığı kara yolunun niteliğinin de yeterli seviyede olması gereklidir. Yolun yapısal kusurların ve çatlaklarının manuel görsel muayenesi verinin hacmi ve yapının boyutu nedeniyle çok zaman alan zahmetli bir süreçtir. Yoldaki çatlakların ve kusurların manuel olarak incelenmesi, yorgunluk, sorumsuz denetim, zayıf göz görme gibi bir dizi nedenlerden dolayı insan hatası nedeniyle yeterli seviyede değerlendirilememektedir. Yol kusurlarının belirlenmesi, sürücüler için önemli olmakla beraber yaya gibi tüm yol kullanıcılarının güvenliği ve konforunu sağlamak için çukurlar, hız tümsekleri vb. yol yüzeyi anormalliklerinin izlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada yol yüzey kalitesinin izlenmesine ve sürücülere daha güvenli bir yol sunmak adına kullanışlı bir otomatik algılama sisteminin geliştirilmesine odaklanmaktadır. Veri seti kamera sayesinde alınan verilerle oluşturulmuştur. Verilerin önişleme fazı tamamlandıktan sonra VGG-16 mimarisi kullanılarak sonuçlar alınmış, kazanç ve kayıp grafikleri çizdirilmiş ve tahminler yapılmıştır. Öncelikle veri setimiz 1 Bloklu VGG-16 Mimarisi’ ne uygulanmış ve %83,988 oranında doğruluğa ulaşılmıştır. Daha sonra veri seti 2 Bloklu VGG-16 Mimarisi’nden geçerek %93,895 oranında başarıya ulaşmıştır. Son olarak veri setimize 3 Bloklu VGG-16 Mimarisi uygulanmış ve 1 Bloklu VGG-16 ve 2 Bloklu VGG-16’ya nazaran en yüksek başarı oranı olan %95,930 ve en düşük hata oranı ile %0,1’in altına inmiştir. Modelin başarısını artırmak için eğer bellek boyutumuz kısıtlı değilse kullanılan veri setinin kapsamını genişletmek ya da 4 Bloklu VGG-16 modeli için sonuçlar alınmalıdır. | tr_TR |
dc.description.abstract | Kentleşmenin şehirlerin hızlı gelişmesine neden olması gelişen şehirlerin alt yapılarının takibi ve güncellenme
gerekliliğinin analizini zorunlu kılmıştır. Özellikle ulaşım karmaşasının önüne geçmek için çeşitli trafik planlamaları
yapmanın yanı sıra ulaşımın sağlandığı kara yolunun niteliğinin de yeterli seviyede olması gereklidir. Yolun yapısal
kusurların ve çatlaklarının manuel görsel muayenesi verinin hacmi ve yapının boyutu nedeniyle çok zaman alan zahmetli
bir süreçtir. Yoldaki çatlakların ve kusurların manuel olarak incelenmesi, yorgunluk, sorumsuz denetim, zayıf göz görme
gibi bir dizi nedenlerden dolayı insan hatası nedeniyle yeterli seviyede değerlendirilememektedir. Yol kusurlarının
belirlenmesi, sürücüler için önemli olmakla beraber yaya gibi tüm yol kullanıcılarının güvenliği ve konforunu sağlamak
için çukurlar, hız tümsekleri vb. yol yüzeyi anormalliklerinin izlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada yol
yüzey kalitesinin izlenmesine ve sürücülere daha güvenli bir yol sunmak adına kullanışlı bir otomatik algılama
sisteminin geliştirilmesine odaklanmaktadır. Veri seti kamera sayesinde alınan verilerle oluşturulmuştur. Verilerin
önişleme fazı tamamlandıktan sonra VGG-16 mimarisi kullanılarak sonuçlar alınmış, kazanç ve kayıp grafikleri
çizdirilmiş ve tahminler yapılmıştır. Öncelikle veri setimiz 1 Bloklu VGG-16 Mimarisi’ ne uygulanmış ve %83,988
oranında doğruluğa ulaşılmıştır. Daha sonra veri seti 2 Bloklu VGG-16 Mimarisi’nden geçerek %93,895 oranında
başarıya ulaşmıştır. Son olarak veri setimize 3 Bloklu VGG-16 Mimarisi uygulanmış ve 1 Bloklu VGG-16 ve 2 Bloklu
VGG-16’ya nazaran en yüksek başarı oranı olan %95,930 ve en düşük hata oranı ile %0,1’in altına inmiştir. Modelin
başarısını artırmak için eğer bellek boyutumuz kısıtlı değilse kullanılan veri setinin kapsamını genişletmek ya da 4
Bloklu VGG-16 modeli için sonuçlar alınmalıdır. | tr_TR |
dc.language.iso | Turkish | tr_TR |
dc.publisher | Bitlis Eren Üniversitesi | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Derin Öğrenme, | tr_TR |
dc.subject | Karayolu Anormalisi, | tr_TR |
dc.subject | Yol Çatlağı. | tr_TR |
dc.title | Yol Yüzey Anormalisinin Tespiti ve Analizi | tr_TR |
dc.type | Article | tr_TR |
dc.identifier.issue | 3 | tr_TR |
dc.relation.journal | Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi | tr_TR |
dc.identifier.volume | 10 | tr_TR |