Show simple item record

dc.contributor.authorDEVECİ, Erkan
dc.contributor.authorERGEN, Burhan
dc.date.accessioned2024-04-02T08:09:42Z
dc.date.available2024-04-02T08:09:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2147-3129
dc.identifier.urihttp://dspace.beu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/14702
dc.description.abstractKentleşmenin şehirlerin hızlı gelişmesine neden olması gelişen şehirlerin alt yapılarının takibi ve güncellenme gerekliliğinin analizini zorunlu kılmıştır. Özellikle ulaşım karmaşasının önüne geçmek için çeşitli trafik planlamaları yapmanın yanı sıra ulaşımın sağlandığı kara yolunun niteliğinin de yeterli seviyede olması gereklidir. Yolun yapısal kusurların ve çatlaklarının manuel görsel muayenesi verinin hacmi ve yapının boyutu nedeniyle çok zaman alan zahmetli bir süreçtir. Yoldaki çatlakların ve kusurların manuel olarak incelenmesi, yorgunluk, sorumsuz denetim, zayıf göz görme gibi bir dizi nedenlerden dolayı insan hatası nedeniyle yeterli seviyede değerlendirilememektedir. Yol kusurlarının belirlenmesi, sürücüler için önemli olmakla beraber yaya gibi tüm yol kullanıcılarının güvenliği ve konforunu sağlamak için çukurlar, hız tümsekleri vb. yol yüzeyi anormalliklerinin izlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada yol yüzey kalitesinin izlenmesine ve sürücülere daha güvenli bir yol sunmak adına kullanışlı bir otomatik algılama sisteminin geliştirilmesine odaklanmaktadır. Veri seti kamera sayesinde alınan verilerle oluşturulmuştur. Verilerin önişleme fazı tamamlandıktan sonra VGG-16 mimarisi kullanılarak sonuçlar alınmış, kazanç ve kayıp grafikleri çizdirilmiş ve tahminler yapılmıştır. Öncelikle veri setimiz 1 Bloklu VGG-16 Mimarisi’ ne uygulanmış ve %83,988 oranında doğruluğa ulaşılmıştır. Daha sonra veri seti 2 Bloklu VGG-16 Mimarisi’nden geçerek %93,895 oranında başarıya ulaşmıştır. Son olarak veri setimize 3 Bloklu VGG-16 Mimarisi uygulanmış ve 1 Bloklu VGG-16 ve 2 Bloklu VGG-16’ya nazaran en yüksek başarı oranı olan %95,930 ve en düşük hata oranı ile %0,1’in altına inmiştir. Modelin başarısını artırmak için eğer bellek boyutumuz kısıtlı değilse kullanılan veri setinin kapsamını genişletmek ya da 4 Bloklu VGG-16 modeli için sonuçlar alınmalıdır.tr_TR
dc.description.abstractKentleşmenin şehirlerin hızlı gelişmesine neden olması gelişen şehirlerin alt yapılarının takibi ve güncellenme gerekliliğinin analizini zorunlu kılmıştır. Özellikle ulaşım karmaşasının önüne geçmek için çeşitli trafik planlamaları yapmanın yanı sıra ulaşımın sağlandığı kara yolunun niteliğinin de yeterli seviyede olması gereklidir. Yolun yapısal kusurların ve çatlaklarının manuel görsel muayenesi verinin hacmi ve yapının boyutu nedeniyle çok zaman alan zahmetli bir süreçtir. Yoldaki çatlakların ve kusurların manuel olarak incelenmesi, yorgunluk, sorumsuz denetim, zayıf göz görme gibi bir dizi nedenlerden dolayı insan hatası nedeniyle yeterli seviyede değerlendirilememektedir. Yol kusurlarının belirlenmesi, sürücüler için önemli olmakla beraber yaya gibi tüm yol kullanıcılarının güvenliği ve konforunu sağlamak için çukurlar, hız tümsekleri vb. yol yüzeyi anormalliklerinin izlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada yol yüzey kalitesinin izlenmesine ve sürücülere daha güvenli bir yol sunmak adına kullanışlı bir otomatik algılama sisteminin geliştirilmesine odaklanmaktadır. Veri seti kamera sayesinde alınan verilerle oluşturulmuştur. Verilerin önişleme fazı tamamlandıktan sonra VGG-16 mimarisi kullanılarak sonuçlar alınmış, kazanç ve kayıp grafikleri çizdirilmiş ve tahminler yapılmıştır. Öncelikle veri setimiz 1 Bloklu VGG-16 Mimarisi’ ne uygulanmış ve %83,988 oranında doğruluğa ulaşılmıştır. Daha sonra veri seti 2 Bloklu VGG-16 Mimarisi’nden geçerek %93,895 oranında başarıya ulaşmıştır. Son olarak veri setimize 3 Bloklu VGG-16 Mimarisi uygulanmış ve 1 Bloklu VGG-16 ve 2 Bloklu VGG-16’ya nazaran en yüksek başarı oranı olan %95,930 ve en düşük hata oranı ile %0,1’in altına inmiştir. Modelin başarısını artırmak için eğer bellek boyutumuz kısıtlı değilse kullanılan veri setinin kapsamını genişletmek ya da 4 Bloklu VGG-16 modeli için sonuçlar alınmalıdır.tr_TR
dc.language.isoTurkishtr_TR
dc.publisherBitlis Eren Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDerin Öğrenme,tr_TR
dc.subjectKarayolu Anormalisi,tr_TR
dc.subjectYol Çatlağı.tr_TR
dc.titleYol Yüzey Anormalisinin Tespiti ve Analizitr_TR
dc.typeArticletr_TR
dc.identifier.issue3tr_TR
dc.relation.journalBitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisitr_TR
dc.identifier.volume10tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record