Buji Ateşlemeli Motorlarda Yakıta Asetilen Gazı İlavesinin Egzoz Emisyonlarına Etkisinin Deneysel Analizi
Abstract
Artan enerji ihtiyacı ve çevre kirliliği nedeniyle buji ateşlemeli motorlarda benzin ve bunların yanında alternatif yakıt olarak LPG (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı), CNG (Sıkıştırılmış Doğal Gaz), hidrojen ve alkoller kullanılmaktadır. Maliyetlerinin az olması, çevreye daha az kirlilik vermesi nedeniyle, gazlar alternatif yakıt olarak günümüzde önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada asetilen gazının buji ateşlemeli bir motorda, egzoz emisyonları bakımından alternatif bir yakıt olabilirliği deneysel olarak araştırılmıştır. Deneyin yapılması sırasında içten yanmalı benzinli, tek silindirli, dört zamanlı, sıkıştırma oranı 8/1, maksimum motor devri 3600 d/d olan bir motor kullanılmıştır. Deney ise; 1600 d/d ile 3200 d/d arasında, 400 d/d artırılarak, silindir içerisine kütlesel olarak %20 ve %30 oranlarında asetilen gazı ilavesinin egzoz emisyonlarına etkisi araştırılmıştır. İncelemeler sonucunda, %20 ve %30 asetilen gazı ilavesinin yanmayı kötüleştirdiği gözlemlenmiştir. Ayrıca egzoz gazı sıcaklığında, HC, CO, CO2 ve NOx emisyonlarında farklı oranlarda azalmalar tespit edilmiştir.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..