| dc.contributor.advisor | BEHÇET KOCAMAN | tr_TR | 
| dc.contributor.author | ŞİRİNGÜL, İKRAM |  | 
| dc.date.accessioned | 2025-10-30T11:44:04Z |  | 
| dc.date.available | 2025-10-30T11:44:04Z |  | 
| dc.date.issued | 2024 |  | 
| dc.identifier.uri | http://dspace.beu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/16441 |  | 
| dc.description.abstract | Dünya ve ülkemizde lojistik taşımacılığı ve ulaşım için birçok alternatif yollardan
faydalanılmaktadır. Günümüzde insan nüfusunun kalabalıklaşması ve ihtiyaçlarında
bununla birlikte artmasından dolayı taşımacılık ve ulaşım büyük önem kazanmıştır.
Taşımacılıkta kullanılan alternatiflerden biride trenlerdir. Trenler ekonomik ve güvenli
olmasından dolayı dünyada olduğu gibi ülkemizde de birçok kişi tarafından tercih
edilmektedir. Daha önceleri trenlerin işletilmesinde yakıt olarak kömür kullanılmaktaydı.
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte dizel yakıtlarla çalışan lokomotifler üretilip tercih
edilmeye başlandı. Bu tercihin sebebi, dizel lokomotiflerin kömürle çalışan lokomotiflere
göre daha ekonomik ve taşıdığı yük de daha fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Ancak
fosil yakıtların sınırlı olması, günümüzde gittikçe azalması ve maliyetlerinin gün geçtikçe
artması nedeniyle farklı enerji kaynaklarına yönelme zorunlu hale gelmiştir.
Günümüzde kömürle çalışan lokomotifler tamamen kullanımdan kaldırılmıştır.
Dizel lokomotiflerin yanında elektrikli lokomotifler de kullanılmaktadır. Elektrikli
lokomotiflerin dizel lokomotiflere göre birçok avantajı olmasının yanında kataner hattı
döşenmesi gibi bazı dezavantajları da bulunmaktadır.
Bu tez çalışmasında, elektrik enerjisinin her yönüyle trenlere kattığı kolaylığı
incelenip maliyet ve enerji verimliliği açısından değerlendirilmiştir. Trenler, yük ve yolcu
trenleri olmak üzere iki gruba ayrılmaktadır. Yük trenlerinde aydınlatma, iklimlendirme,
otomatik kapılar gibi donanımlar olmadığından sadece lokomotif kısmında elektrik
sistemine ihtiyaç vardır. Yük trenleri ile birlikte yolcu vagonlarında hangi sistemlerden faydalanıldığını
insan sağlığı ve konforu için gerekli olan aydınlatma ısı ayarının sağlanması için
kullanılan sistemler ve güvenlik sistemini ele alınmıştır.
Aynı zamanda normal bir tren yolu ile konvansiyonel elektrik hatlarının çekildiği
yollar arasındaki maliyet farkları hesaplanarak yakıt ve elektrik enerjisinin tüketimi
hesaplanıp ne kadar sürede kendisini amorti etme durumu incelenmiştir | tr_TR | 
| dc.language.iso | English | tr_TR | 
| dc.publisher | Bitlis Eren Üniversitesi | tr_TR | 
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR | 
| dc.subject | Elektrikli tren, | tr_TR | 
| dc.subject | Lokomotif, | tr_TR | 
| dc.subject | Enerji verimliliği | tr_TR | 
| dc.title | Tren elektrik sistemlerinin enerji verimliliği açısından incelenmesi / Investigation of train electric systems in terms of energy efficiency | tr_TR | 
| dc.type | Master's Thesis | tr_TR | 
| dc.contributor.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | tr_TR |