| dc.description.abstract | Dünyada artan insan sayısı, teknolojideki ilerlemeler, insanların konforlu yaşam istemeleri beraberinde motorlu taşıt sayısını arttırmıştır. Artan taşıt sayısıyla birlikte fosil yakıt kullanımının artması sonucu oluşan çevre sağlıgı problemleri, ülkeleri yeni alternatif, çevre dostu yakıt arayışlarına yöneltmiştir. Bu çalışmada; dizel yakıtına biyodizel, n-bütanol ve metanol ilavesinin motor performansı ve emisyonları üzerine etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. Deneyler dört farklı motor yüklerinde tek silindirli dizel motorda yapılmıştır. Deneylerde test yakıtı olarak dizel, DB (%70 dizel+%30 biyodizel), DBB10 (DB+%10 n-bütanol), DBB15 (DB+%15n-bütanol), DBM10 (DB+%10 metanol) ve DBM15 (DB+%15 metanol) kullanılmıştır. Sonuçta dizel yakıtına %30 biyodizel ilavesi, DB yakıtına %10 ve %15 oranlarında ayrı ayrı olarak n-bütanol ve metanol ilaveleri, motor gücünü azaltmış, ÖYT değerini ise arttırmıştır. DBM15 yakıt karışımında güç değeri, ortalama olarak DBB15'e göre %4,22, DB'e göre %13,6 ve Dizel yakıtına göre %16,74 daha düşük elde edilmiştir. Dizel yakıtına %30 biyodizel ilavesi HC, CO ve is emisyonlarını azaltırken NOx emisyonunu arttırmıştır. DB yakıtının HC ve CO emisyon değerleri dizel yakıtına göre sırasıyla %19,41, %16,13 daha düşük olmuştur. DB yakıt karışımına n-bütanol ilavesi, DB yakıtına göre CO emisyonlarını azaltmış NOx emisyonlarını arttırmıştır. DB yakıt karışımına %10 ve %15 metanol ilavesi, DB yakıtına göre HC ve CO emisyonlarını arttırmış NOx emisyonunu ise azaltmıştır. DB yakıt karışımına n-bütanol ve metanol ilaveleri tüm yüklerde is emisyonlarını azaltmıştır. | tr_TR |