Üçüncü Kişi Etkisi Teorisi Bağlamında “Ahşap Gibisi Var mı ?” Söyleminin Değerlendirilmesi
Abstract
Ahşap, sahip olduğu belirgin özellikleriyle insanlık tarihinin başlangıcından beri
kullanılagelen, etkileşimsel yaklaşımlara bağlı olarak, çeşitli amaçlar kapsamında
bireysel ve toplumsal kullanımlar için farklı şekillerde uyarlanarak değişik ürün ve
uygulama tiplemeleriyle günlük hayatın neredeyse her alanında karşılaşılan doğal bir
malzemedir. Doğallığı ile çok yönlülüğü ve işlevselliği sebebiyle, böylesine yaygın
kullanılan ahşap hakkında toplumsal ve kişisel farkındalığı ve ahşaba olan aşinalığı tespit
etmek, önemli bir malzeme olarak ve değerli bir varlık olarak ahşabın tanınırlık ve
bilinirlik bakımından kanıksanmışlığını ve alışılmışlığını gözler önüne serecektir.
Dolayısıyla, bu çalışmada, “Ahşap gibisi var mı ?” söylemi odağında, yeni bir iletişim
teması olan üçüncü kişi etkisi irdelenmiş ve bu söylem çerçevesinde kişilerin kendileri
ile yakınlarının ve tanıdıklarının ahşap hakkındaki görüşleri içerik analizi yordamıyla
değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, kişilerin yüksek düzeyde ahşap farkındalığına
sahip oldukları halde, ahşabı günlük hayatta tercih edip kullanma bakımından
kendilerinden ziyade yakınlarını ve tanıdıklarını öne çıkardıklarını ortaya koymuş ve
“Ahşap gibisi var mı ?” söyleminin üçüncü kişi etkisi bağlamında olumlu bir yaklaşım
içerdiğini göstermiştir. Buna göre, ahşap bilimi ve teknolojisi desteğinde ahşapsever
bakış açısıyla gerçekleştirilecek etkinliklerin ve takdimlerin, ahşap konusunda toplumun
bilgilenmesine katkı sağlayacağı ve kişilerin ahşap hakkındaki bilgi ve farkındalıklarını
arttıracağı değerlendirilmiştir.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..