dc.description.abstract | Bilgisayar görme algoritmaları, teknolojinin ilerlemesiyle daha kullanılır hale gelmektedir. Klasik yöntemler olan
görüntü işleme ve makine öğrenmesi algoritmaları ile yapılan bilgisayarlı görü uygulamaları halen kullanılsa da
gürültüler veya istenmeyen ortam değişimleri etkisini sonuçlar üzerinde göstermektedir. Bu çalışmada, bir robotu
hareket ettirmek için bilgisayar görme işleminin tepki hızının basit bir problemde nasıl cevap vereceği görülmek
istenmiştir. Bu amaçla klasik makine öğrenme yöntemleri ve derin öğrenme algoritmalarından oluşan iki farklı
yöntem ile 3 boyutlu geometrik şekiller içeren bul-tak oyuncağı üzerinde nesne tespit işlemi gerçekleştirilmiştir.
Klasik yöntemde iki farklı algoritmada görüntü işleme ile elde edilen öznitelikler k-NN algoritması ile
sınıflandırılmış, derin öğrenme yönteminde ise nesne tespiti için özelleşmiş olan Yolov4 algoritması kullanılmıştır.
Deney ortamında klasik görüntü işleme yöntemi siyah arka planlı test veri setinde %100 başarım sağlarken, farklı
renk ve desende arka plana sahip ikinci test veri setinde başarım %86,25’e düşmüştür. Yolov4 derin öğrenme
yöntemi algoritması ise her iki veri setinde de %100 başarıma ulaşmıştır. Algoritmalar gerçek zamanlı kamera
görüntüsü üzerinde çalıştırıldığında klasik yöntem siyah arka planlı bir kare görüntüde 0,06sn’de, farklı renk ve
desende arka plana sahip bir kare görüntüde ise 0,04sn’de nesne tespiti yaparken, Yolov4 yöntemi 1,06sn’de nesne
tespit işlemi gerçekleştirmiştir. | tr_TR |