Trafik İşaretlerinin Bilinirliği Üzerine Bir Araştırma: Denizli Örneği
Abstract
Ülkemizde, her yıl yüksek düzeyde maddi ve manevi kayıplara yol açan en önemli unsurlardan birisi de trafik
kazalarıdır. Yaya ve sürücülerin hatalı davranışları, yönlendirici trafik işaret ve levhalarının yetersizliği ve ayrıca
trafik işaret ve levhalarının hem sürücüler hem de yayalar tarafından yanlış algılanması trafik kazalarının sayısını
arttıran başlıca etmenlerdir. Bu yüzden, trafik işaret ve levhalarının sürücüler ve yayalar tarafından doğru
algılanması, trafik güvenliğinin tam anlamıyla sağlanması açısından önemli bir adım olarak görülmektedir.
Bu çalışma, Ege bölgesinin en büyük şehirlerinden birisi olan Denizli’ deki sürücülerin, trafik işaretleri ve levhaları
hakkındaki bilgi ve farkındalık düzeylerinin yeterli olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma
kapsamında, öncelikli olarak, günlük hayatta sıkça karşılaşılan 27 adet trafik işaret ve levhası seçilerek çoktan
seçmeli 27 soruyu içeren bir anket oluşturulmuştur. Bir sonraki aşamada ise, bir önceki aşamada oluşturulan
anketler, sürücü belgesine sahip 500 kişiye dağıtılmış ve bu kişilerin anketteki soruları cevaplamaları istenmiştir.
Daha sonra, katılımcılardan toplanan anketler, MS Excel ortamında, soru bazlı değerlendirilmiştir.
Değerlendirmeler, 5 farklı bilinirlik düzeyi göz önünde bulundurularak gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen sonuçlara göre, ankette yer alan trafik işaretlerinin yaklaşık %40’ ının orta, düşük veya çok düşük
bilinirlik düzeyine sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca, bu işaretlerin yalnızca %25’ inin çok yüksek bilinirlik
düzeyine sahip olduğu belirlenmiştir. Bu bilgiler ışığında, genel olarak, sürücülerdeki bilgi ve farkındalığın yeterli
düzeyde olmadığı söylenebilir. Bununla birlikte, ilerleyen süreçte, farklı yöntemler (simülasyonlar, oyunlar vb.)
kullanılarak, trafikte bilgi ve farkındalık düzeyinin önemli oranda arttırılabileceği düşünülmektedir.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..