Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Kapsamında Kamu Hizmet Algısının Ölçümü: Van Eğitim ve Araştırma Hastanesi Örneği
Abstract
Klasik yönetimin biçimsel, ekonomik çıkarları için hareket eden insan modelini ön planda tutan,
standartlaştırılmış kural ve kaidelerle otorite ilişkileri üzerine temellendirildiği yönetim anlayışı,
günümüzün talep ve beklentileriyle uyumluluk göstermemektedir. Klasik yönetimde kamu
hizmetlerinin yeterliliği ve vatandaş memnuniyeti hiçbir zaman istenilen seviyede olmamıştır.
Söz konusu yönetim anlayışının eksikliklerinin çoğunu yeni kamu yönetimi anlayışı ile
tamamlamanın mümkün olduğu söylenebilir. Yeni kamu yönetimi, klasik yönetimin bürokratik
paradigmasına karşı çıkma özelliği taşımaktadır. Yönetimde çok aktörlüğü, etkileşimciliği ve
katılımcılığı öngören bu yaklaşım, kamu hizmetlerinin sunumunda merkezi idarenin yetkilerinin
sınırlandırılmasını, özel sektör yönetim tekniklerinin kamuda uygulanabilirliğini savunmaktadır.
Yeni kamu yönetimi ilkelerinin kamu sektörü tarafından nasıl uygulandığının ortaya çıkmasında
en önemli aktör, hizmetten yararlanan kişilerdir. Vatandaşların hizmet algısı, uygulamanın
boyutlarını ortaya çıkarmaya yardımcı olur. Bu çalışmada, yeni kamu yönetimi anlayışının
değişik boyutlarının en önemli kamu hizmetlerinden biri olan sağlık kurumlarında nasıl
uygulandığına yönelik vatandaşların algısını ortaya çıkarmak ve yeni kamu yönetimi anlayışını
bu perspektiften değerlendirmektir. Çalışmada Van Eğitim ve Araştırma Hastanesi örnek alınmış
ve bu hastanede yeni kamu yönetimi uygulamalarının ne derece hayata geçirildiğine dair
vatandaşların algı düzeyi ölçülmeye çalışılmıştır. Rastgele örneklem yöntemiyle seçilen ve 400
kişiye uygulanan anket sonuçları, araştırmaya konu olan kamu hastanesinde yeni kamu yönetimi
ilkelerinin büyük ölçüde benimsendiği ve uygulamaya konulduğu şeklindedir.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..