Osmanlı Türk anayasa tarihinde kurucu iktidarlar / Constituent powers in Ottoman and Turkish constitutional history
Abstract
Anayasalar, iktidarı sınırlayan ve insanların hak ve hürriyetlerini güvence altına
almak amacıyla yapılmış toplumsal sözleşmelerdir. Anayasa yapma ve anayasayı
değiştirme gücünü elinde bulunduran iktidara kurucu iktidar denir. Kurucu iktidar, yeni
bir anayasa meydana getiren asli kurucu iktidar ile hâlihazırda var olan bir anayasayı
belirli şartlara göre değiştirebilen türev kurucu iktidar olarak ikiye ayrılır.
Osmanlı Devleti’nde Anayasal hareketler 19. yüzyılın başlarında başlamış
olmasına rağmen yukarıda verilen anayasanın tanımına uygunluğu 1909 yılında türev
kurucu iktidarın doğması ile gerçekleşmiştir. Osmanlı İmparatorluğu’ndan devralınan
bu anayasal miras 1921 Anayasa’sının yapımında oluşturulan kurucu meclis ile daha
ileri taşındı. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması sonrasında bu yeni devletin ilk detaylı
anayasası olma özelliği taşıyan 1924 Anayasası, kurucu meclis iradesi ile yazılmamış
fakat yine de bir asli kurucu iktidar tarafından yapılmıştır. Bir hükümet darbesi sonrası
asli kurucu iktidarın ortaya çıkması ise 1961 ve 1982 Anayasalarında olmuştur. 1961
Anayasasının, kolektif anayasa yapımı ve sivil toplum örgütlerinin, üniversiteler ve
çeşitli meslek gruplarının aktif katılımı açısından 1982 Anayasası’na göre daha
demokratik olduğu söylenebilir. Devletin temel yenilikleri sadece asli kurucu iktidar
tarafından gerçekleşmemiş, türev kurucu iktidar tarafından da gerçekleştirilmiştir.
Türev kurucu iktidarın doğması açısından 1982 Anayasası, Osmanlı-Türk Anayasa
tarihimizde en fazla değişikliğe uğrayan metin özelliği taşımaktadır.
Bu çalışmada Osmanlı ve Türk Anayasal tarihinde Kurucu İktidarlar
incelenerek anayasa yapım sürecine ilişkin yöntemler ve tartışmalara yer verilmiştir.
Sürekli gündemde olan Anayasa değişikliği konusu kurucu iktidarlar bağlamında ele
alınarak asli kurucu iktidarın anayasayı en baştan yapma durumu ile biçimsel ve
II
içeriksel sınırları çizilmiş olan türev kurucu iktidarın yetki sınırını ve bu sınırların
kapsamını detaylı bir biçimde ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Ülkemizde bu konuda
yapılan çalışmaların kısıtlı olduğu kanaati bu çalışmaya esin kaynağı olmuştur.
Collections
DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..













