| dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı düzenli fiziksel aktiviteye katılan adolesan sporcuların sosyal yaşamları üzerindeki etkilerini farklı değişkenler açısından incelenip, sosyalleşme durumunun yaşamları üzerine etkisini belirlemektir. Evrenimiz Bitlis ilini kapsamakta örneklem grubumuz ise Bitlis'te öğrenim gören adolesan sporcuları kapsamaktadır. 2024-2025 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 202 (138 erkek, 64 kadın) gönüllü sporcudan oluşmaktadır. Araştırmaya ilişkin verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu" ile sporcuların sosyalleşme düzeylerini belirlemeye yönelik "Sosyalleşme Ölçeği" katılımcılara uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre araştırma grubunun; boy uzunluğu, cinsiyet, yaş, ebeveyn eğitim durumu, anne-baba spor branşına ilgisi olma durumu, maddi gelir durumu, haftalık fiziksel aktivite sıklığı, günlük fiziksel aktivite süresi, fiziksel aktivitenin arkadaş öz güvenini arttırma, fiziksel aktivitenin arkadaş ilişkisini olumlu etkileme durumu ve yetersiz fiziksel aktivitenin arkadaş çevresine karşı kaygılandırma durum değişkenlerine göre Sosyalleşme Ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir Ayrıca fiziksel aktivite özelliklerine göre, katılımcıların büyük çoğunluğunun arkadaş öz güvenini artırdığını, arkadaş ilişkilerini olumlu etkilediğini, farklı ortamlara katılımı teşvik ettiğini ve genel olarak yetersiz fiziksel aktivitenin arkadaş çevresine karşı kaygı yarattığını belirlenmiştir. Araştırma grubunun vücut ağırlığı değişkenine göre; 40-50 kg aralığındaki katılımcıların 61+ kg aralığında olan katılımcılara göre sosyalleşme ölçeği puan ortalamalarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma grubunda yer alan sporcuların fiziksel aktivitenin farklı ortamlara katılımı teşvik etme durumu değişkenine göre; fiziksel aktivitenin farklı ortamlara katılımı teşvik eden sporcuların, fiziksel aktivitenin farklı ortamlara katılımı teşvik etmeyen öğrencilere göre sosyalleşme ölçeği puan ortalamalarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak; araştırma grubunun fiziksel aktivite yapma durumunun sosyalleşme durumunu olumlu yönde etkilediği ve katılımcıların sosyalleşme düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu bilgiler doğrultusunda eğitim faaliyetlerinin yanında fiziksel aktivite etkinliklerinin entegre edilmesi öğrencilerin sosyalleşme durumlarını olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir. | tr_TR |