dc.description.abstract | Yürütülen tez çalışmasında, Bitlis il merkezinde görev yapan öğretmenlerin gıda güvenliği ve gıda hijyeni bilgi düzeylerinin tutumlarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Bitlis ili Merkez ilçesinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Döneminde görev yapan öğretmenler (n=1220) oluşturmuş ve gönüllü katılım esasına göre nihai örneklem sayısı 450 olarak ortaya çıkmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 25.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Çalışmada kategorik ve sürekli değişkenler için tanımlayıcı istatistikler verilmiş, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki karşılaştırma ve ilişkiler uygun test yöntemleriyle analiz edilmiştir. p<0,05 ve p<0,01 düzeyi istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Katılımcı öğretmenlerin %55,8'inin (n=251) gıda güvenliği ve gıda hijyeni konusunda yeterli bilgiye sahip olduğunu düşündüğü, gıda güvenliği ve gıda hijyeni hakkındaki bilgileri çoğunlukla (%49,3) internetten edindikleri saptanmıştır. Gıda güvenliği ve gıda hijyeni konusunda yeterli bilgiye sahip olan öğretmen oranı ise %28,0 olarak bulunmuştur. Gıda güvenliği ve gıda hijyenine yönelik olumlu tutum gösterme oranının düşük olduğu (%17,3), ancak erkek öğretmenlerde (%20,1) kadın öğretmenlerden (%15,2) daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Gıda güvenliği ve gıda hijyeni bilgi düzeyi puanı ortalamaları kadın öğretmenlerde daha yüksek iken erkek öğretmenlerin gıda güvenliği ve gıda hijyenine yönelik tutumun önemseme boyutu, özümseme boyutu ve toplam tutum puanlarının kadın öğretmenlerin ilgili puanlarına göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Cinsiyet ile gıda güvenliği ve gıda hijyeni bilgi düzeyi puanı, gıda güvenliği ve gıda hijyenine yönelik tutumun önemseme boyutu puanı ve toplam tutum puanı arasındaki farkın anlamlı olduğu (p<0,05) belirlenmiştir. Bu bulgular sonucunda; Bitlis il merkezindeki okullarda görev yapan öğretmenlerin gıda güvenliği ve gıda hijyeni konusunda yeterli düzeyde bilgi sahibi olmadığı, gıda güvenliği ve gıda hijyeni ile ilgili olumlu tutum gösterme düzeyinin oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin gıda güvenliği ve gıda hijyeni konularındaki bilgi düzeylerinin arttırılması, bilgilerinin tutuma ve tutum sonucu doğru davranışa dönüştürülebilmesi için nitelikli eğitim programlarının düzenlenmesinin ve sürekli hale getirilmesinin faydalı olacağı ortaya çıkmıştır. | tr_TR |