Dünya Öğretmeni Jiddu Krishnamurti'de Eğitimin İşlevi
Abstract
Eğitim, Krishnamurti için en önemli konulardan biridir. Neden eğitim görüldüğü, niçin
eğitim denildiği zaman tarih, matematik, coğrafya veya başka bir bilim dalının
öğrenilmesinin anlaşıldığı; niye okula gidildiği; neden insanların bilgiyle, tıka basa
doldurulduğu; eğitim adı verilen şeyin ne olduğu; çocukların, anne-babalarının
kendilerini neden okula gönderdikleri; kendilerinin neden burada oldukları ya da
öğretmenlerinin onlara neden burada olduklarını sorup sormadığı onun eğitime yönelik
felsefi düşüncesinin temel sorularıdır.
Krishnamurti için, eğitimin ve eğitimli olmanın anlamının ne olduğunu ve niçin eğitimli
olmak istendiği bilinmeden uygulanan her sistemde eğitim, amaç olmaktan öte bazı
çıkarsal durumlar için araç olur. Böylelikle sınavları geçmek, diploma sahibi olmak,
derece almak, iş sahibi olmak, evlenmek vs. durumlar toplumsal değerler kabul edilen
"para, konum, prestij, güç" uğruna araçsallaşır. Araçsallaşan eğitim ise, ona göre gerçek
eğitim değildir.
Gerçek eğitim, zekâyı geliştiren ve böylece kişinin korkularıyla yüzleşmesi ve korkularını
yenmesiyle mümkündür. Başkalarının sizin hakkınızda ne söylediğini veya
ebeveynlerinizin ne diyeceğini kafanıza taktığınız an korkunun esiri oluverirsiniz. O
zaman eleştirilmekten, başkalarının sizin için ne düşüneceğinden, cezalandırılmaktan,
sınavı geçememekten korkarsınız. Birlikte yaşamda bu şekilde bir durum olağan gözükse
de birlikte yaşamak başkadır; birilerinin kıskacında yaşamak farklıdır. Bu yüzden
bireylerin korkularının nedenlerinin farkına varmaları ve onları kavramalarına yardım
etmek, eğitimin özünü teşkil etmelidir.
Bu bağlamda bu çalışmadaki temel amacımız, daha on üç yaşında 'Dünya Öğretmeni'
seçilen Krishnamurti'nin bireyin korkudan kurtulması ve dolayısıyla çeşitli önyargı ve
koşullamalar sarmalından sıyrılması için eğitime yüklediği işlevi, bütün yönleri ile
serimlemek ve bu çerçevede "neden ve nasıl bir eğitim" sorusuna cevap aramaktır.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..