Motosiklet Kullanımının Kentsel Trafik Güvenliği Üzerine Etkisi: İzmir Üzerine Bir Araştırma
Abstract
Dünyada teknolojinin gelişmesiyle beraber taşıt teknolojisi de gelişmekte ve bu durum
da beraberinde kara yollarını kullanan motorlu taşıtların sayısında da artış meydana
getirmektedir. Gün geçtikçe artan taşıt trafiği zaman zaman kentlerde trafik akışının
yavaşlamasına ve hatta tıkanmasına sebep olmaktadır. Ülkeler bu trafik sıkışıklığı
sorununu zaman zaman yeni kara yolları yaparak ya da mevcut yol ağını genişleterek
aşmaya çalışmaktadır. Ancak yapılan bu önlemler kısa dönemde etkili olsa da uzun
dönemde etkisiz kalmaktadır. Çünkü yeni yapılan bir yol ya da genişletme çalışması
araçlara olan talebi de aynı oranda hatta yeni oluşturulan kapasiteye oranla daha fazla
artırmaktadır. Çözüm olarak günümüzde daha çok ulaşımın sürdürülebilir olmasına
yönelik bakış açıları geliştirilmekte ve bu noktada da sıkışık trafiğe alternatif olan ve daha
az yer kaplayan ve mevcut alanda da daha çok araç ve kullanıcıların barınabilmesini ve
dolayısıyla da faydalanabilmesini sağlayacak araçların öne çıktığını görmekteyiz. Bu
araçların başında da gerek teker sayısı gerek de kapladığı hacim açısından otomobillere
kıyasla daha küçük olan motosikletler ön plana çıkmaktadır. Ancak artan motosiklet
sayısıyla beraber güvenlik unsuru ki özellikle de kent içlerinde trafik güvenliği ön plana
çıkmaktadır. İzmir Türkiye’nin en kalabalık üçüncü şehri olup trafikteki araç sayısı da
aynı oranda fazladır. Bu noktada da İzmir’de motosiklet sayısı dikkat çekici bir boyutta
olup dışarıdan tehlikelere daha çok maruz kalma riski taşıyan motosiklet kullanıcılarının
trafik güvenliği açısından değerlendirilmesi ve ulaşım planlarında dikkat edilmesi
gerekmektedir. İzmir kentinde motosiklet kullanımının trafik güvenliği açısından ne gibi
etkileri olduğunu göstermek ve karar alıcılara yön vermek bakımından bu çalışma
yapılmıştır. İzmir ilindeki “Motosiklet Kulüpler Birliği”ne üye motosikletlilere belirtilen
kapsamda anket uygulaması yapılmış, sonuçları SPSS programında analiz edilmiş ve
sonuçları burada paylaşılmıştır.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..