dc.description.abstract | Afet Yönetimi, toplumun sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşamasını zorlaştıran veya
ortadan kaldıran bir sürecin tanısından başlayarak planlanması ve yönetimidir. Afetler,
doğal, teknolojik veya insan kaynaklı tehlikeli olgulardır. Tehlike yaratan fiziksel,
ekonomik ve toplumsal kayıplar güvenlik ile ilişkilendirilmektedir. Güvenlik açığının
ortaya çıkmaması için afet yönetiminde “erken uyarı” çalışmaları önemli bir aşamadır.
Erken uyarı bir bakıma risk yönetiminin en önemli bir boyutudur. Erken uyarı sisteminin
temel elemanları; 1. risk tespiti; 2. uyarı ve izleme; 3. iletişim ve bilginin yaygınlaşması,
4. müdahale kapasitesi olarak tanımlanmaktadır. Genel olarak erken uyarı, hava
tahminleri için daha kolaydır; meteoroloji istasyonları ve haberleşme (radyo, kablolu
yayınlar, internet ve cep telefonları) gibi konularda ilgili kamu idareleri, kamu
yönetiminde temel aktörlerdir. Türkiye’de Kamu Yönetimlerinin erken uyarı konusunda
ne kadar hazırlıklı olduğu, yerel halk/toplumun, bu çalışmaların ne kadar farkında olduğu
ve idareden beklentilerinin neler olduğu ile toplumun kendisine düşen sorumlulukların
farkında olup olmadığı konuları etrafındaki ana başlıklar, bu çalışmada öncelikli
sorgulamalardır. Çalışmanın mantıksal çerçevesi, konunun teorik yönü yanında internet
erişim imkânlarının kullanılarak “farkındalık” anketleri aracılığıyla, web üzerinden ilgi
gruplarına yönelik durum tespitine dayandırılmıştır. Bu şekilde ayrıca “afetlerde erken
uyarı” konusunda idarenin tutumu ve halkın bu konudaki bilgisi ve ilgisinin derecesinin
ölçülmesi hedeflenmektedir. | tr_TR |