dc.description.abstract | Havacılık, biyomedikal ve otomotiv endüstrisinde alüminyum alaşımlarının kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte, bu
malzemelerin işleme davranışları ve işleme problemleri son yıllarda ilgi konusu olmuştur. Kuru işlemede, alüminyum
gibi yüksek plastisiteye sahip (sünek) metaller, takım-talaş ara yüzeyinde geniş temas alanı, yüksek sürtünme katsayısı
ve sıvanma (adezyon) özellikleri ve buna bağlı olarak güçlü bir talaş yığılması (BUE) eğilimine sahiptir. Bu çalışmada
alüminyum alaşımlarının bu problemine bir çözüm olarak son yıllarda yoğun çalışmaların yapıldığı DLC (diamond-like
carbon) kaplamanın performansı Al 7075-T651 alaşımı için incelenmiştir. K10 standardına sahip sinterlenmiş karbür
takım, üç farklı kaplama şartlarında (kaplamasız, ticari kaplamalı ve DLC kaplamalı) kullanılmıştır. Çalışmada DLC
kaplama işlemi özgün olarak yapılmıştır. Bu takımların Al 7075-T651 alüminyum alaşımının işlenmesi sırasındaki
performansı tornalama testleriyle gerçekleştirilmiştir. Tornalama işleminde talaş derinliği 1,5 mm sabit alınırken, 3 farklı
kesme hızı (300, 400 ve 500 m/dk) ve 3 farklı ilerleme hızı (0,2-0,3 ve 0,4 mm/dev) seçilmiştir. Sonuç olarak, DLC
kaplamanın sıvanma sorununa çözüm olabileceği, ancak kaplama parametrelerinin, kesici takım ve alaşımın sınıfına
bağlı olarak optimize edilmesi gerektiği değerlendirilmiştir. | tr_TR |