Show simple item record

dc.contributor.authorAKGÜNGÖR, Ali Payıdar
dc.contributor.authorYAVUZ, Sevim
dc.contributor.authorKORKMAZ, Ersin
dc.contributor.authorDOĞAN, Erdem
dc.date.accessioned2024-03-07T11:21:12Z
dc.date.available2024-03-07T11:21:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2147-3188
dc.identifier.urihttp://dspace.beu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/14408
dc.description.abstractSon zamanlarda nüfus ve ekonomideki büyüme karayollarında araç kullanımını arttırmakta, buna bağlı olarak da kavşakların kapasitesi yetersiz kalmaktadır. Kavşakların verimsiz çalışmasından dolayı gecikme, yakıt tüketimi, emisyon salınımı artarken sürücü davranışları da olumsuz etkilenmektedir. Kavşak geometrilerinin iyileştirilmesinin yanı sıra, optimum devre süresinin doğru tespiti ve sinyal sürelerinin düzenlenmesi ile de bu sorunların minimuma indirilebilmesi mümkün olmaktadır. Bu çalışmada Çiçek Tozlaşma Algoritması (ÇTA) kullanılarak optimum devre süresi modelleri geliştirilmiştir. Ayrıca en düşük gecikmeye sahip olan devre sürelerinin belirlenmesinde Diferansiyel Gelişim Algoritmasından (DGA) yararlanılmıştır. Kalibre edilen Webster modeline ilave olarak sabit eklenmiş Webster model formu ve üstel formda devre süresi modelleri geliştirilmiştir. VISSIM simülasyon programı ile elde edilen gecikme değerlerine göre geliştirilen bütün modeller Webster modeli ve VISTRO optimizasyon programı ile karşılaştırılmış ve önerilen modellerin istatistiksel olarak daha iyi performansa sahip olduğu görülmüştür. Bu modellerin özellikle yüksek trafik hacmine sahip trafik durumlarında yetersiz kalan Webster modelindeki eksiklikleri kapatarak alternatif bir devre süresi tahmin modeli olarak kullanılabileceği ön görülmektedir.tr_TR
dc.language.isoTurkishtr_TR
dc.publisherBitlis Eren Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectOptimum devre süresitr_TR
dc.subjectVISTROtr_TR
dc.subjectVISSIMtr_TR
dc.subjectçiçek tozlaşma algoritmasıtr_TR
dc.titleİzole Sinyalize Kavşaklar için Çiçek Tozlaşma Algoritması Kullanılarak Devre Süresi Modellerinin Geliştirilmesitr_TR
dc.typeArticletr_TR
dc.identifier.issue3tr_TR
dc.identifier.startpage1401tr_TR
dc.identifier.endpage1414tr_TR
dc.relation.journalBitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisitr_TR
dc.identifier.volume9tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record