Rijit Yol Kaplama Beton İnşasında Ahlat Taşının Kullanılabilirliği
Abstract
Bölge mimarisinde kullanım alanı yaygın olan ve yöresel ismiyle Ahlat taşı olarak bilinen ignimbritler; Nemrut kraterinin patlaması sonucunda oluşan, bolca pumis ve volkanik cam içeren, piroklastik kayaçlardandır. Ahlat taşının basınç dayanımı çok düşük olup beton üretiminde agrega olarak kullanılamamaktadır. Bu nedenle Ahlat taşının inşaat sektöründe kullanım alanı sınırlı kalmıştır. Bu çalışmadan amaç, basınç dayanımı düşük Ahlat taşı agregasından yüksek dayanımlı beton elde ederek, Ahlat taşının inşaat sektöründe uygulama alanını genişletmektir. Bu şekilde Ahlat taşının kullanım alanlarının genişletilerek bölgenin kalkınmasına katkı sağlanması beklenmektedir. Çalışmada, rijit yol kaplaması için C30/37 normal dayanımlı kontrol betonu, aynı ebatta kesilmiş doğal Ahlat taşı, C30/37 karışım miktarlarında hazırlanmış Ahlat taşı kontrol betonu ve 7 tip Ahlat Taşı Beton (ATB) olmak üzere toplam 10 tip numune seçilmiştir. Hazırlanan tüm tip numunelere 28 günlük standart su küründen sonra basınç deneyleri uygulanmıştır. Deney sonucunda tüm tip numunelerin dayanımları karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda; 28 günlük standart su kürü sonrası, C30/37 kontrol numunesi basınç dayanımı 37,93 MPa, ATB maksimum basınç dayanımı 68,83 MPa bulunmuştur. Çalışma sonuçları, Ahlat taşı agregasından yüksek dayanımlı beton elde edilebileceğini göstermektedir.
Collections

DSpace@BEU by Bitlis Eren University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..